ubytování Třeboňsko U Zlaté rybky

Pozůstatky hradu Beistein

Navštívit můžete také poněkud záhadnou a velmi málo známou středověkou lokalitu zvanou Beistein, původně snad malý horský hrádek či strážnici.

Stačí odbočit v Číměři za potokem vlevo směrem na Dobrou Vodu. Po asi 1 km minete po pravé straně vjezd do areálu rozsáhlého lomu, po dalším kilometru do kopce se pak dostanete na okraj lesa nad Dobrou Vodou, před nímž uhýbá vpravo lesní cesta. Jděte po této cestě a po asi 200 metrech uhněte některou z lesních pěšin opět vpravo do svahu směrem k vrcholu kopce, v mapách označovaného jako Kamenec.

POZOR! Opravdu je nutné jít k vrcholu od východu (směrem od Dobré Vody), jinak Vám hrozí nebezpečí spojené s provozem již zmíněného lomu.

V nejvyšší části vrcholového skalního hřbetu Kamence se tyčí izolovaný skalní blok, který ještě o něco převyšuje kótu 642,8 m, umístěnou jen několik metrů západně na pokračujícím hřebeni. Právě na vrcholu tohoto bloku stával ve středověku blíže neznámý dřevěný objekt, nejspíše horský hrádek. Zatímco na severní straně spadá skála více než 10 metrů kolmo dolů, od jihu se můžete na její vrchol snadno dostat přes nevysoký skalní stupeň.

O existenci Beisteinu nejsou dochovány žádné zmínky v historických pramenech.
Založení strážního a ochranného bodu na Beisteinu je možné případně spojovat i s nebezpečím vyplývajícím z akcí skupiny lapků (mezi nimiž byl i Jan Žižka), kteří ve službách Bítovských z Lichtenburka na počátku 15. století působili v této oblasti a škodili na rožmberském zboží.

Dnes již nejsou na vrcholové plošině o rozměrech 11 x 14 metrů prakticky žádné stopy úprav, ani schodiště popisované ještě na konci 19. století není patrné.

zdroj: www.hrady.cz

Chcete udělit souhlas s využíváním sledovacích cookies?